Mensen in Marokko, vervolg - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Margriet Haasteren - WaarBenJij.nu Mensen in Marokko, vervolg - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Margriet Haasteren - WaarBenJij.nu

Mensen in Marokko, vervolg

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

10 December 2016 | Marokko, Rabat

Ja, ik zie zoveel, schiet me opeens te binnen dat ik in mijn tweede huis nog veel meer informatie binnenkrijg via de plaatselijke t.v. ASsia kijkt vaak naar het nieuws en legt mij soms dingen uit. Ik begrijp meer van de t.v. Omdat er beelden bij zijn, maar er wordt ook Classic Arabisch gesproken, geen Marrokaans over het algemeen. Net als in Nederland hebben zijn in elke stad een ander dialect en dan nog het Berbers.
Via Marokko 1 zie ik hoe hard hun koning aan het werk is: de internationale klimaattop van 12 dagen in Marakech, zijn donatie van medicijnen aan Senegal. Hij heeft een ziekte (astma geloof ik) waar hij medicijnen voor krijgt zoadat hij een wat opgeblazen gezicht heeft. Hij werkt hard door, Assia bewondert hem.
Ook het wereldnieuws kan ik enigszins volgen. Er zijn landelijke soaps en heel veel filmpjes over de ontwikkelingen in het land, de vele handwerkslieden die met zweet in het aanschijns hun werk verrichten onder soms in Europa middeleeuwse omstandigheden.
In zuidelijker Afrikaanse landen verwonderde ik me vaak over de creativiteit waarmee kapotte onderdelen gemaakt of vervangen werden. Hier zie ik de onderdelen wel, maar ik mis een creatieve geest.
Het gebruik van kruiden voor menselijk ongemak wordt in stand gehouden.
De kinderen houden van Rap, maar vooral van romantische Marokkaanse liedjes á la André.
Berbers en nomaden zijn binnen de stad niet populair.
Wat me al snel opviel dat Marokkanen niet alleen mooie bruine ogen hebben, maar ook blauw en groen, prachtig!
De huidskleur is er in alle tinten, voornamelijk olijfkleurig. Vluchtelingen worden op een Marrokaans emanier ingeburgerd.

Ondertussen ken ik de weg in de medina zo goed dat ik ondertussen ( samen met Assia of een van haar kinderen om me heen ga kijken naar leuke dingen om mee te nemen. Nog niet veel gezien, behalve dure kleedjes.

  • 10 December 2016 - 16:23

    Monique:

    Heel bijzonder, hoor, om alles een keer van binnenuit mee te maken

  • 10 December 2016 - 23:15

    Esmé:

    Hoi Margriet,
    Leuk om te lezen. Nu eens een andere kant dan wij hier in Nederland over het algemeen (denken te) kennen van Marrokkaanse mensen.

    Groetjes, Esmé

  • 13 December 2016 - 21:02

    Lieneke Van Ginkel:

    Hi lieve Margriet,

    Leuk om weer je verslagen te lezen en allerlei foto's te bekijken. Ik krijg steeds meer zin in een reisje naar Marokko!
    Hier alles goed, lekker druk met de inburgering en alles eromheen.
    Op eerste kerstdag komt Bob bij ons eten, gezellig! Wat zullen jullie een leuke tijd gaan meemaken samen, na 3 maanden zonder elkaar.
    Helaas hebben we afscheid moeten nemen van onze gekke, eigenwijze Sjors. Hij was helemaal op maar het is wel een gemis, ook voor Tossa.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    Veel liefs, ook van Luuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Rabat

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2017

Alwéér inburgeren

01 Januari 2017

Thuiskomen1

01 Januari 2017

Het mooiste

18 December 2016

Reflexie in Rabat

10 December 2016

Mensen in Marokko, vervolg
Margriet

Vrolijke 60-er

Actief sinds 01 Okt. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 9912

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: