Meimeren in Marokko/ Marrakech - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Margriet Haasteren - WaarBenJij.nu Meimeren in Marokko/ Marrakech - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Margriet Haasteren - WaarBenJij.nu

Meimeren in Marokko/ Marrakech

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

26 November 2016 | Marokko, Rabat

Leven bij de dag, in het hier en nu, elke dag dat ik hier wakker word. Lijkt het alsof ik mijn leven, of deze reis weer opnieuw begin.
De vanzelfsprekendheden zijn verdwenen, elke dag weer nieuwe ontdekkingen in een land dat ik al eerder als toerist heb bezocht. Wat heeft deze uitdaging vandaag voor me in de aanbieding?
Als reiziger was het sprookjesachtig en betoverend, ik bezocht het land waar veel van mijn landgenoten vandaan komen en probeerde de oorsprong van de cultuurverschillen te begrijpen.
Nu leef ik voor 3 maanden in die andere cultuur. 'S Ochtends begint het al met thee met een flinke schep suiker, wit stokbrood met smeerkaas en jam. Mijn huisgenoten, nu Assia, Haar man Nabil, Amina, Reda en hun nicht Buschra liggen nog op de bank of zijn ook aan het opstaan.
Rustig loop ik de smalle trap met ongelijke treden af. Ga ik linksaf, de rustige weg met de mogelijkheid weer een rondje te lopen? Maakt niet uit, links of rechts, zo groot is de medina ook weer niet, ik kom er wel.
Ik zie al veel bekende gezichten en mis mensen die hun vaste slaapplaats op straat hebben. Er zijn er vele, sommigen etaleren hun handicap zo, dat het wel een rariteitenkabinet lijkt, vooral als de Moskee op vrijdag, de dag dat de gewoonte om te geven het grootst is.
Er zijn momenten dat ik hun gebedel niet kan hebben. Na een inspannende Arabische les, of, whatever......
Het is alles bij elkaar indrukwekkender dan ik had verwacht! Me aanpassen aan andere eetgewoontes ( smiddags de hoofdmaaltijd, om 5 uur thee met heel veel zoetigheid, om 9 uur, speciaal voor mij de avondmaaltijd) zijzelf eten later, 11 of 12 uur, als vader thuiskomt.
De tweede familie is een gezin naar mijn hart. Assia, lekker gek en spontaan, een mengeling van Marrokaans en nog iets zegt ze zelf. Houd van lekker eten, leuke dingen doen. Kent de hele medina en lacht graag.
Ondanks de beperkte communicatie hebben we een band en ongeveer dezelfde ideeen over het opvoeden van haar puberkinderen. Nadil, haar man is ook een leukerd en lief. De interactie kan soms wat heftig zijn, vooral als ik mijn kamerdeur sluit. Helaas is er geen geluiddichte deur! Een van de belangrijke dingen die ik hier leer: niet alle emoties van anderen overnemen, me aantrekken.
Mijn grenzen liggen ook veel dichterbij, ik ga om 10 uur naar bed, slaap als een roos en wordt door de wekker om 7 of 8 uur Assia is er trots op dat veel van de vrijwilligers die bij haar logeerden zin als een tweede familie beschouwen en doet haar best om mij ook " thuis" te laten voelen. Dat is ondertussen wel gebeurd, hoewel de heftige discussie binnen het gezin me nog steeds een ongemakkelijk gevoel geven.
Regelmatig vraagt ze of ik mee ga, waar naartoe en waarom weet ik niet. We lopen innig gearmd over de hobbelige medinabodem. Het is opvallend hoe weinig ik hier struikel! In Nederland, waar ik verwacht dat de bodem plat is doe ik dat regelmatig........
Okee, innig gearmd, Assia koopt bij ieder kraampje wat anders ( zo doen we wel 6 kraampjes aan voor het avondeten) overal een kletspraatje en een kwinkslag. De volgende keer sleept ze me mee om nieuwe bankbedekking uit te zoeken. Die winkels loop ik doorgaans voorbij, hoewel ik al die glinsterende stoffen wel aantrekkelijk vind. Mij ogen puilen uit van alle praal en prots, tierelantijntjes waar de woonwagenbewoners van achterover zouden slaan, groen van jaloezie.
Een andere dag naar een hoog gebouw waar we eerst langs 20 winkels met telefoononderdelen lopen, aan de andere kant zijn gordijntjes open of dicht. Binnen twee vierkante meter blijken schoonheidssalonnetjes waar Assia in een ervan gaat liggen, schoenen en jas uit; wenkbrauwen harsen en verven daarna. Ik kijk toe en ga maar even rondlopen als het me te lang duurt. Dan loop ik in dat bijna verlaten gebouw en wordt aangeklampt door een donkergetinte dame die hele mooie stoffen verkoopt.
Na het harsen samen een Kahwa bi alhalib gedronken waar je altijd mae bij krijgt in een zoezjajza of een khininaat. Ja, het schiet al op met mijn Arabisch!
We zouden eigenlijk dit weekeinde naar het platte land gaan, maar het weer is vreselijk omgeslagen: het lijkt wel Nederland grijze luchten, veel regen (die de straten lekker schoonspoelt) op het platte land geen pretje. Ik kon ook mee naar Casablanca waar haar oudste zus woont. De kinderen gingen ook mee, dus ik dacht: ik verzin wat anders. Zó goed is mijn Arabisch ook weer niet.
Shaun, een 40-jarige vrouw uit de VS wilde wel shoppen, naar Tanger, hotel geboekt. De weersvoorspellingen bleven beneden peil en Tanger staat onder water. Toch maar s Ochtends vroeg hotel geannuleerd en een nieuwe in Marrakech geboekt. Daar is het nog 19 graden en schijnt de zòn!
Ik had me voorbereid op wat kou in de ochtend en avond, ik ben wel wat gewend! Maar dan thuiskomen in een koud huis zonder verwarming is toch wat anders. Een keer lekker m'n bed ingedoken en gelezen.
Nu zit ik in de trein en heb lekker de tijd om te schrijven!
Volgende week nog een paar ochtenden Arabische les en smiddags naar de school.
Ik heb besloten daarna geen hele dagen meer te gaan werken. Ik heb mijn rust veel te hard nodig. Het werken met de kinderen is geweldig leuk, ik geniet ervan en krijg er ook energie van.
Rondlopen in een land zonder de taal te kennen is geen makkie, het kost mij een hoop energie en dan heb ik nog een prettig thuis om naar terug te keren. Ik weet ondertussen dat ik er wel kom als ik maar mijn rust neem. Ik voel me nooit alleen, eerder te weinig alleen. Ik heb nog even overwogen om de laatste maand een AirB&B te huren. Maar de gezelligheid van het gezin en de mogelijkheid te krijgen om dit land mee te leven houd me daar toch vanaf.
Volgende week wellicht nog Oriëntaals dansen met mijn lerares Arabisch en beleven wat me nog meer voorgeschoteld wordt. Nu even een paar dagen in Marakech.
Dàt is wel veranderd sinds 15 jaar geleden! Maar nog even prachtig. Het hotel dat ik had uitgezocht ook. Alles in lekker in de aanbieding in deze tijd. De regen valt hier ook nu, maar morgen eerst een lekkere Hammam en massage en dan weer 5 uur in de trein. We hebben het gezellig met z'n tweetjes.

  • 27 November 2016 - 11:14

    Hans Van Haasteren:

    Hai Tissie,

    je begint al aardig te wennen en je aan te passen aan de lokale mores. Inshallah. Het wordt een kijk op het leven dat je nodig hebt om te kunnen overleven. Dat je de taal eeen beetje leert gebruiken maaktvdeze ervaring en stuk intenser. Hopelijk zie je ok mogelijkheden om de mensen daar zelf een toekomst te laten opbouwen. Emigreren is namelijk een zware beslissing en je moet er veel voor opgeven. Ik weet het, vaak hebben ze geen keuze. Maaar je hebt nu zelf een goede indruk wat ze achterlaten, dit begrip zal je zeker kunne helpen bij de contacten die je in Nederland zult opbouwen. Succes. Hans

  • 29 November 2016 - 22:19

    Lieneke Van Ginkel:

    Ha lieve Margriet,

    Wat een heerlijk verslag om te lezen. Ik krijg enorme zin om naar Marokko te gaan. Wat fijn dat je in zo'n warm gezin terecht bent gekomen. En de discussies lijken vast heviger dan ze zijn. Als ik Zoubida af en toe aan de telefoon te keer hoor gaan, heb je ook het idee dat het een en al bonje is in de familie. Uiteindelijk gaat het om boodschappen voor het avondeten ofzo.....
    Geniet nog maar van alles wat je meemaakt.

    Liefs Lieneke

  • 05 December 2016 - 00:23

    Nieke:

    Ha Margriet,
    Zo te lezen heb je een goede tijd en hele mooie ervaringen in Marokko! Geweldig hoor dat je dit doet.
    Liefs,
    Nieke

  • 17 December 2016 - 11:31

    Elly Hoogeveen:

    Haai lieve Margriet,
    Ik had nog niet gekeken op de waar ben jij punt nu. Leuke verhalen zeg, je schrijft lekker weg. Ik zie je daar rond bewegen, reizen, eten slapen en leven aldaar. Leuk hoor. Ik lees ook dat dit een van je beste beslissingen is om 3 maanden naar Marokko te gaan. Ik krijg er bijna ook zin in. En dat gaat ook lukken half 2017. Lekker niet meer werken, en de wereld ligt open. Ook wel spannend, want ik heb last van keuze stress.
    Geniet nog maar even. :-)
    Liefs Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Rabat

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2017

Alwéér inburgeren

01 Januari 2017

Thuiskomen1

01 Januari 2017

Het mooiste

18 December 2016

Reflexie in Rabat

10 December 2016

Mensen in Marokko, vervolg
Margriet

Vrolijke 60-er

Actief sinds 01 Okt. 2016
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 9963

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: